Made in hell?

IMG_3690

Ik schrok ervan toen ik het nieuws van de ingestorte kledingfabriek in Bangladesh hoorde. Er zijn doden gevallen, vrouwen, waarschijnlijk ook kinderen en ik ben daar medeverantwoordelijk voor. En veel van jullie ook. Heel erg veel bekende merken laten hun kleding maken onder slechte omstandigheden, door onder andere kinderhandjes, met een loon die eigenlijk gewoon te belachelijk voor woorden is (het ergste wat ik heb gelezen is 19 cent per uur, maar ik vrees dat er nog ergere gevallen zijn..)

Dit is natuurlijk altijd aan de gang, maar door zo’n ongeval dat in het nieuws komt wordt je op de feiten gedrukt. En nu wil ik niet hypocriet zijn hoor, ik wist voor het ongeluk en de media al van de foute kledingindustrie af. Iedereen weet het, maar we letten er niet zo op. Als ik in een winkel sta en ik zie iets leuks, dan denk ik niet als eerste aan of het op een eerlijke manier gemaakt is. Ik zie het, pas het, wordt helemaal blij als het een succes is en uiteindelijk koop ik het. Ik denk dat de achtergrond van het kledingstuk diep van binnen wel rondspookt, maar op dat moment ben ik gewoon blij met m’n nieuwe kleding. Ik denk dat veel meiden (en jongens) hetzelfde hebben.

Maar ik ben medeverantwoordelijk, ik weet het, maar ik doe vrij weinig. Ik kan ook weinig doen. Je kan nooit echt weten hoe de omstandigheden waren. Je hoort er soms (gelukkig steeds vaker) iets in het nieuws over en dan weet je dat het dit keer om een fabriek van de H&M ging. Maar het kon elke winkel zijn, ik weet persoonlijk niet welke winkels wél kleding verkoopt dat in goede omstandigheden gemaakt is. De ene bron zegt dat H&M heel goed let op de omstandigheden, maar toch is er een fabriek in elkaar gestort die niet echt aan de eisen van goede omstandigheden voldeed. Of in ieder geval, mijn eisen. Als winkels nou eerlijk aan mij duidelijk zouden maken hoe mijn kledingstuk gemaakt is, dan zou het allemaal veel makkelijker zijn. Eigenlijk heb ik er zelfs een beetje recht op, ik ben de koper, de klant. De klant is koning.

IMG_3688

Ik denk dat de economie gewoon zo in elkaar zit. Mensen willen goedkope kleding, dus het moet zo goedkoop mogelijk gemaakt worden om de winst zo groot mogelijk te maken. Misschien zou de economie instorten als we het niet op deze manier deden. Als kleding veel duurder wordt, kopen minder mensen het, maken winkelketens minder of te weinig winst. En BOEM, ingestort. Maar, mensenlevens zijn belangrijker dan geld toch?

Wat ga ik nu doen? Dit allemaal aan me voorbij laten gaan? Wat kán ik doen? Wat kan ik bereiken? Vrij weinig natuurlijk, ik alleen kan niet de hele kledingindustrie veranderen. Maar ik zet dit niet voor niets op mijn blog, ik vraag jullie, mijn lezers, om in ieder geval wat meer stil te staan bij onze verantwoordelijkheid voor de slechte omstandigheden in kledingfabrieken. Uiteindelijk wordt het gemaakt voor ons, de kopers. Dus wij hebben de meeste macht. Als wij het niet kopen, hoeft het ook niet gemaakt te worden. Natuurlijk hoeft het niet zo ver te gaan, maar iets minder goedkope shirtjes kopen die je eigenlijk niet nodig hebt, is mogelijk. En vooral voor fashionaholics -zoals ik- is dit lastig, maar ik ga het ook proberen. Wij, de kopers, hebben de meeste macht. En die moeten we gebruiken.

IMG_3687

  1. Axelle

    Helemaal gelijk heb je! Ik denk er net hetzelfde over (zara, primark en nog wat andere merken zaten trouwens ook in dat ingestorte gebouw ;s) Ik vraag me ook af wat we ertegen kunnen doen :(

  2. Adorkable

    Goed artikel, mode is nu eigenlijk niets meer dan fast fashion een begrip dat netzoveel betekent als fast food. Je koopt het draagt het een paar keer en gooit het weg. Enkele jaren geledenheb ik onderzoek gedaan naar fast fashion en resultaat was voor mij ook schokkend

  3. colintjee

    Eigenlijk denken de kledingmerk fabrikanten toch wat anders over die mensenlevens. In deze landen is het hoogst waarschijnlijk dood normaal om in deze omstandigheden te werken. Als die landen zeggen dat we meer willen verdienen, laten die kledingmerken hun kleding wel ergens anders maken. En dat zou een lang zoals bangladesh, taiwan en thailand niet moeten gebeuren aangezien de economie daar ook op het laagste pitje staat. Ze zijn het dus door hun economie ‘verplicht’ om deze omstandigheden te werken.

Geef een reactie

