Lazy sunday | Wentelteefjes

IMG_2768

Lieve lezers, het is vandaag zoals jullie waarschijnlijk ook was opgevallen, zondag. De dag voor maandag en de laatste dag van het weekend. Zondag is mijn enige echte rustdag van de week en eens in de maand hoort daar ook een echt lazy sunday bij. Vandaag was zo’n dag. Ik kwam rond tien uur mijn bed uit met mijn planning voor vandaag in m’n hoofd: beetje huiswerk maken, beetje (veel) bloggen, outiftfoto’s maken, beetje niksen en oja er komt ook nog bezoek.. .*pruttelpruttel brein is nog op slaap stand…* Wat zal ik eens ontbijten *brein wordt wakker bij het woord ontbijt, wat gelijk staat aan voedsel, wat heb ik toch een goed instinct.*.. Wentelteefjes!

Na deze hele heldere en logische inleiding ga ik jullie even mijn plan vertellen. Het lijkt me leuk om een nieuwe rubriek te starten: Lazy Sunday. Er zijn een paar vaste dingen die ik op zondag doe en ik vond het wel een leuk idee om daar op bepaalde zondagen een artikeltje over te schrijven. Vanochtend heb ik wentelteefjes gebakken, als ontbijt. Het recept is echt heel makkelijk, maar aangezien mijn bak kunsten gelijk staan aan iemand die nog nooit van zijn leven in de keuken is geweest terwijl ik al vanaf me vijfde mijn ouders wel eens help in de keuken en zelf ook wel eens eten maak, is dit niveau prima voor mij. Avondeten maken kan ik wel, maar echt bakken wordt moeilijk. Wentelteefjes maak ik al best lang en dit mislukt dan (bijna) nooit.

Goed, ik begin met het kloppen van een stuk of drie eieren en daarna doe ik er een scheut melk bij. Dit is het basis mengsel. Voor ik begin met bakken snijd ik een appel in plakjes. Daarna zet ik een pan op het vuur en doe ik er een klontje boter in. Als de boter is gesmolten en de pan heet genoeg is, leg ik twee sneetjes brood gedrenkt in het ei en melk mengsel in de pan. Ik laat de sneetjes ongeveer een minuutje op zijn kant bakken en daarna draai ik ze met een spatel om, zodat de andere kant ook bakt. Op de gebakken bovenkant leg ik wat schijfjes appel en wat kaneel en suiker. Als de andere kant is gebakken draai ik de sneetjes nog even om, zodat de appel even bakt en de kaneel in het brood trekt. Ondertussen is er een heerlijke geur ontstaan die lijkt op versgebakken appeltaart. Als de sneetjes goed gebakken zijn schuif ik ze op een bord met nog een beete extra kaneel en suiker. Erg lekker is een glas vers sinaasappelsap erbij, dan wordt dit ontbijt lekker én gezond. Of in ieder geval een klein beetje gezond. Te gezond hoort ook niet op een lazy sunday.

Hieronder nog het recept in plaatjes voor de fotografische breinen onder jullie of omdat plaatjes soms meer zeggen dan woorden:

IMG_2751

IMG_2752

IMG_2762

IMG_2765

IMG_2769

IMG_2773

Geef een reactie

