Recept – Madeleines

094 bewerkt

Zoals jullie misschien al weten is mijn moeder Frans, en dat betekent dat ze vaak Frans kookt én bakt. Madeleines bakt ze, zolang ik het me kan herinneren en zelfs na al die jaren vallen er altijd verbeter punten te vinden. Niet omdat die van mijn  moeder niet overheerlijk zijn, maar omdat het gewoon ontzettend moeilijk is om de precieze proporties te vinden. Dit recept, afkomstig van marmiton.org komt er aardig dicht bij in de buurt.

Het andere moeilijke aan madeleines is de baktijd. Die is, in tegenstelling tot veel ander gebak, heel belangrijk en afhankelijk van de smaak. Ik heb het mijn moeder gevraagd, en wat zij doet is het volgende: Ze bakt ze eerst 5 minuten op 220 graden Celsius en dit doet ze zodat er een knapperig laagje ontstaat. Vervolgens bakt zij ze nog 7 tot 9 minuten op 180 – 200 graden Celsius. Maar het ligt allemaal maar net aan je oven, misschien moeten ze bij jou veel langer bakken of juist veel korter. Het is dus echt een uitprobeersel.

Oke, er zijn echt honderden recepten voor madeleines te vinden, maar dit recept is erg makkelijk en toch lekker (en met makkelijk bedoel ik écht makkelijk, want ik ben echt een kluns in bakken) .

Voor 32 madeleines:

– 3 eieren

– 150 gr suiker

– 200 gr bloem

– 2 eetlepels sinaasappelbloesemwater (te vinden in een Marokkaanse winkel of in Frankrijk) (niet nodig, maar voegt wel veel toe)

– 8 gr bakpoeder

– 100 gr gesmolten boter

– 50 gr melk

Gooi en mix alle ingredienten bij elkaar en giet het mengsel met een lepel in madeleine vormpjes. Bak ze daarna eerst 5 minuten op 220 graden, en daarna 7-9 minuten op 180-200 graden. Hoe lang en hoe veel graden precies hangt van je oven af. Madeleines zijn heel leuk om cadeau te geven, bij een high tea, als toetje of gewoon als tussendoortje. Het ligt eraan wat je smaak is, maar ik vind ze warm het lekkerst, met een kop warme chocolademelk erbij. Hmmm, heerlijk in de winter!

093

096

xo Lara

Eén reactie

Geef een reactie

